۱۳۹۴ اسفند ۲۹, شنبه

روانکاوی آخرین گفته های محمود احمدی نژاد

          آخرین گفته های محمود احمدی نژاد در ابتدای ماه رمضان سال 1394 را می توانم  به عنوان یک روانشناس و روانکاو  در زمره مواد خام یک تحلیل عالی از سازمان وهمی  به حساب آورم که از آن در قالب یک مقاله پژوهشی به درک کامل کارکرد و ساختار و محتوای اوهام سازمان یافته یک فرد نایل آمد. این تجربه ای عالی برای علاقمندان و دانشجویان روانشناسی است که با فن تحلیل اوهام بر اساس مواد و موضوعات وهمی منتشره از افراد با این دانش آشنا شوند. ابتدا گفته های وی را بخوانید و آنگاه جملات وی را بصورت خط به خط  با استفاده از فن تحلیل اوهام تفسیر و رمز گشایی خواهم نمود:
سایت «دولت بهار» متن سخنرانی رئیس دولت‌های نهم و دهم در جمع طلاب و روحانیون به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان را منتشر کرده که حاوی نکاتی عجیب در راستای سخنان امام‌زمانی او در سال‌های گذشته است. محمود احمدی‌نژاد در این سخنرانی با اشاره به اینکه باید دست مردم را در دست امام زمان(عج) گذاشت می‌افزاید: «بیش از آنکه ما دنبال امام زمان(عج) باشیم، آنها دنبال امام زمان(عج) هستند. آن‌قدر در دانشگاه‌های علوم انسانی آمریکا راجع به امام زمان(عج) تحقیق کرده‌اند که اگر من بگویم هزاران برابر مجموع کار حوزه‌های علمیه قم و نجف و مشهد، زیاد نگفته‌ام، بلکه کمتر گفته‌ام که شما باور کنید. با بسیاری از کسانی که به‌زعم آنان می‌توانسته‌اند با امام‌زمان (عج) ارتباطی داشته باشند تماس گرفته و با آنها مصاحبه و اطلاعاتشان را تخلیه کرده‌اند. به قول دوستی که می‌گفت پرونده امام‌زمان (عج) را تکمیل کرده‌اند و برای دستگیری‌اش بسته‌اند، تنها عکسش را کم دارند. آنها می‌دانند که تنها خطر مبنایی و اساسی برای امپراتوری چندصدساله آنها امام عصر (عج) است». احمدی‌نژاد با اشاره به حوادث منطقه ادامه می‌دهد: «ظاهرا آنها می‌خواهند بیایند منطقه را بگیرند و حوادث را مدیریت کنند. همه ما نشانه‌های ظهور را خوانده‌ایم، یکی از نشانه‌ها جریان غیرانسانی سفیانی است. یکی از دوستان ما که انسان فاضلی است، می‌گفت و البته احتمال می‌داد که چه‌بسا حکومت شیطان تصمیم گرفته است خودش جریان سفیایی را راه بیندازد تا دست خودش باشد و البته ایشان این را هم اضافه کرد که خداوند هم نقشه دارد و همه در نقشه خدا هستند و چه‌بسا خداوند آن سناریو را نوشته تا به دست اینها اجرا شود. شیطان خیال می‌کند که جریانات را کنترل می‌کند درحالی‌که در حقیقت اراده الهی را حاکم می‌کند. معلوم است که اگر بخواهند مسلط شوند باید اسم امام عصر (عج) را از بین ببرند. آقای کلهر می‌گفتند که من جدا معتقدم که اسم داعش را طوری انتخاب کرده‌اند که به شیعه نزدیک باشد. برای ما تفاوت این دو مشخص است، اما برای کسی که در آمریکای‌لاتین این دو کلمه به گوشش می‌خورد خیلی بهم نزدیک است. با برنامه می‌خواهند کاری کنند که دیگر کسی جرئت نکند به دینداری و امام (عج) فکر کند. البته بسیار قوی عمل می‌کنند. نباید فراموش کرد که در جریانات منطقه غفلت برخی از نیروهای دینی و انقلابی نیز مؤثر بوده است. خیلی‌ها غفلت کرده‌اند با وجود اینکه بعضی‌ها هشدار داده و گفته بودند که توطئه در کار است و این مسائل اتفاقی نیست.محمود احمدی‌نژاد در ادامه با یادآوری عملکرد دولت خود در برخورد با غرب گفت: «وزیر خارجه سابق آمریکا خودش گفته بود که برای خاورمیانه طرح جدید داشته‌اند. آنها آمدند در مقابل انقلاب اسلامی یک جریان بدل راه انداختند. چراکه انقلاب اسلامی یک جهشی به سمت حکومت جهانی امام عصر (عج) ایجاد کرده است. او گفته که می‌خواهند یک خاورمیانه جدیدی متولد کنند که همانند زایمان سخت و دردناک است و کشتار دارد. آن خانم وزیر خارجه قبلی نوشته و اخیرا منتشر کرده که کارها درست پیش می‌رفت تا زمانی که در ایران یک دولتی سر کار آمد و مانع ایجاد کرد. مجبور شدیم وقت و هزینه بگذاریم تا آن دولت را تخریب کنیم و از سرراه برداریم. او می‌گوید الان برگشتیم به مسیر قبلی».

1- بیش از آنکه ما دنبال امام زمان(عج) باشیم، آنها دنبال امام زمان(عج) هستند :
عده ای احمدی نژاد را به اشتباه پیرو جریان پوپولیسم یا عوام گرایی پنداشته اند ودر طی هشت ساله دوران ریاست جمهوری وی از این زاویه به عملکرد وی نگریسته اند. به ضرس قاطع می توان چنین برچسبی را به وی رد کرد. به نظر من عملکرد وی را باید در قالبی شخصی و با توجه به خصوصیات روانی و رفتاری وشخصیتی وی مورد بررسی قرار داد. حتی سرسخت ترین پوپولیستها هم در عملکر خود را پایبند به چهارچوبی از پیش تعیین شده و متکی بر قواعد پوپولیسم می دانند که در وی چنین خصیصه ای غایب است. در هم ریختگی و فقدان هرگونه چهارچوب و اصول در گفتار و رفتار هرگونه سازمان یافتگی بر اساس واقعیت را در او رد می نماید. پوپولیسم در ذات خود قواعدی را برای گفتمان با دنیا برنامه ریزی می کند که با توجه به شرایط ایجاد کننده آن قابل توجیه می باشد اما در ساختار رفتاری و کارکردی احمدی نژاد در طی سالیان گذشته  قواعد فدای رفتارهایی از سوی وی گردیده است که تنها با دانش تحلیل اوهام قابل شناسایی و تبیین می باشد.
        در این جمله آغازین وی که " بیش از اینکه ما دنبال امام زمان باشیم آنها دنبال او هستند " دو جریان در مقابل هم قرار می گیرند که از لحاظ وجود واقعی قابل گنگ و مبهم می باشند . در یک طرف گروهی بنام " ما " قرار دارند که در حقیقت فرافکنی ساختارهای وهمی ناخودآگاهی شخص وی می باشد و در سوی دیگر جریانی استحاله شده  دیگری قرار دارد که باز هم انشعابی از نگاه وهمی وی به افرادی در دنیای خارج است که با مواد ذهنی وی خلق شده اند و شکلی منحصر به فرد در ذهن وی به خود گرفته اند. آن چه که خارج از مطلوبیت و ارضا کننده ساختار آسیب دیده ذهنی وی باشد به شکلی همه جانبه مورد حمله قرار می گیرد. در سخنرانی معروفی وی همه کسانی که راه رسیدن وی را به ارضای ناشی از کسب قدرت مورد اعتراض قرار داده بودند به عنوان بزغاله خطاب نمود که می تواند نمایانگر نوعی انتقام  از آنان در قالب دشنام باشد. در دنیای خودشیفته وی و افراد نامشخصی با سیستم فکری خودی  که در واقعیت  افراد انگشت شماری از حلقه وی را شامل می شود در مقابل همه گیتی ایستاده اند و کاینات و هستی را در چنگ خود گرفته و با نگاه همه کار توانی و قدرتی باور نکردنی و با جادوی الفاظ و عقاید و استفاده از قدرت جن و انس و فرشتگان و تمامی مقربان درگاه الهی همه مستکبران عالم را به زیر خاک خواهد کشانده و وعده رستگاری به آنها می دهد. پس دیگران در دنیای ذهنی  وی شامل همه دیگرانی است که به هر دلیلی با ساختار وهمی وی که با محتوای بزرگمنشانه غنی شده است در تضاد و مخالفت بوده و ارضای و تسکین روانی و ذهنی وی را به تاخیر انداخته اند. کلی گویی در بیان هویت مخاطبان یکی دیگر از کارکردهای مکانیسم دفاعی فرافکنی می باشد. وی در اصل بخشی از ساختار وهمی ناخودآگاه خود را به شکلی مستقیم بر روی مخاطبان ناشناس  - که به اشتباه از طرف عده ای جهان غرب تلقی می گردد - فرافکنی می سازد و با عنایت به خاصیت این مکانیسم که اضطراب زدایی از بخشهایی از سیستم روانی می باشد می توانیم به نوعی کاهش اضطراب و تسکین که می تواند به عنوان آرامش بخش به ساختار ذهنی مضطرب وی تفسیر گردد بیانجامد. 

2-    "  آن‌قدر در دانشگاه‌های علوم انسانی آمریکا راجع به امام زمان(عج) تحقیق کرده‌اند که اگر من بگویم هزاران برابر مجموع کار حوزه‌های علمیه قم و نجف و مشهد، زیاد نگفته‌ام، بلکه کمتر گفته‌ام که شما باور کنید."
در این جمله تاکیدی وسواسگونه  بر رویدادی شگفت انگیز در دانشگاههای غرب مطرح می شود  که در زبان واقعیت غیر قابل قبول و تایید است. او با استفاده از نوعی بیان جادویی با توسل به قدرتی ناشناخته  در خود از لحاظ آگاهی و تسلط بر علوم و اتفاقاتی که در تمام دنیا و بخصوص در دانشگاههای جهان می گذرد و با ذکر این ادعا ضمن اذعان به تسلط بیکرانه اش بر علوم انسانی و حتی آماری از هزاران برابر کار حوزه های علمیه در غرب برای شناخت امام زمان با خوشیفتگی زاید الوصفی خود را در مرکز توجه قرار می دهد  و از سر مناعت طبع آمار را کمتر از واقع اعلام کرده است که نادانان و افراد حقیر آن را با ذهن علیل خود باور کنند.به زبان وهمی بصورت غیر مستقیم خود را در مرکز دایره هستی قرار می دهد و همگان را به دانش بیکران خود حوالت می دهد که از همه چیز آگاه است واین آگاهی با تحلیل روانکاوانه و با توجه با دانش سازمانهای روانی و ذهنی آدمیان می تواند نوعی مکانیسم دفاعی واپس روی به دوران کودکی و خود مرکز پنداری و چرخش والدین به دور خود تلقی گردد که با توجه به نظریه های رشد روانی اکثر صاحبنظران روانشناسی و روانکاوی قابل تبیین می باشد. 
عبارت "  کمتر گفته ام که شما باور کنید  " در اصل به محتوای  دنیای ناخودآگاه  وی اشارت مستقیم دارد. معنای آن در تحلیل وهمی این است : "  زیاد بگویم شما باور نمی کنید  .... من زیاد می گویم و شما باور نمی کنید ..... اگر زیاد نگویم شما باور نمی کنید .....من دوست دارم که شما مرا باور کنید .....اگر مرا باور نکنید من تسکین نمی یابم .......من نیاز با باور و تایید شما دارم که تسکین پیدا کنم ........اگر باور نکنید من تسکین پیدا نمی کنم......اگر تسکین پیدا نکنم دلهره و اضطراب بر من غلبه پیدا خواهد کرد........ .....  من دلهره و اضطراب دارم .... من نیاز به تایید شما دارم ولو اینکه زیاد بگویم ... و الی آخر .

3-    " با بسیاری از کسانی که به‌زعم آنان می‌توانسته‌اند با امام‌زمان (عج) ارتباطی داشته باشند تماس گرفته و با آنها مصاحبه و اطلاعاتشان را تخلیه کرده‌اند. به قول دوستی که می‌گفت پرونده امام‌زمان (عج) را تکمیل کرده‌اند و برای دستگیری‌اش بسته‌اند، تنها عکسش را کم دارند.  "

          در اینجا نیز کوچکترین سرنخی از مخاطبان خود نمی دهد. افراد مجهول الهویه ای در غرب که نام و نشانی از آنها در دسترس نیست. چهارچوب غیر قابل نفوذ سازمان درهم آمیخته و متراکم ذهنی  وی با دقت از هرگونه نشت اطلاعاتی خودداری می کند . مانند دختربچه پانزده ساله ای که در حوض خانه اشان غنی سازی می کرد و هیچ سازمان و نهادی ردی از آن دختربچه تاکنون پیدا نکردن است و یا اینکه  " میانگین سن دانشمندان هسته ای ما هفده سالگی است "  و هیچ اثری از این دانشمندان هسته ای که احتمالا" در سن سوم دبیرستان هستند دیده نمی شود و بسیاری موارد دیگر. این افراد عجیب و غریب و ناشناخته در دنیای وهمی وی آنانی هستند که نارضایتی  و رنج  و تحقیر برای وی به دنبال داشته اند. بیش از بیست سال تجربه بالینی این حساسیت علمی را در اختیار من گذاشته است که ریشه نارضایتی وهمی در انسانها را به تجربیات واقعی آنان در فضای روابط خانوادگی و بخصوص در دوران کودکی آنها منتسب نمایم. کما اینکه بسیار از نظریه ها بر نقش رویدادهای وهم زا در گستره زندگی فرد از لحظه تولد و بخصوص در سالیان ابتدایی صحه گذارده اند. 
جالب اینجاست در دنیای وسیع ارتباطات کنونی  به زعم وی افراد ناشناس با کسانی که با امام زمان ارتباط داشته اند تماس گرفته و اطلاعات آنها را تخلیه نموده اند و آب از آب تکان نخورده است و حتی اسم یکی از آن افراد مرتبط با امام زمان نیز فاش نشده است و زمان و مکان آن نیز طبق معمول مبهم و مجهول است  و سخنران حتی سعی نمی کند مدرک و دلیلی دال بر صحت ادعای خود عرضه نماید. تمامی این رویدادها زیر نگاه تیز بین وی قرار دارد و بصورت غیر مستقیم مجددا" با اذعان به توانمندی خارق العاده خود در آگاهی بر همه امور و آشنایی با شیوه های جاسوسی و آدم ربایی و تخلیه اطلاعتی و اطلاع از پشت پرده امور  که صفت معصومین و ائمه اطهار می باشد خود را در فضای  قادر به کل امور قرار داده و تمامی سرویسهای اطلاعاتی وطنی را به چالش طلبیده و دشمنان وهمی و قدرت بیکرانه آنها را به رویارویی با علم بی انتهای خود فرا می خواند.
" پرونده امام زمان را بسته اند " این گفته می تواند واجد دو معنا باشد : امام زمان در دنیای وی تمامی کسانی هستند که به تایید او می پردازند و اوهام وی را تحسین می نمایند و بعبارتی افرادی از جنس خود وی می باشند و در معنای دوم نوعی نگاه فرافکنانه از اضطراب ناشی از بسته شدن پرونده خود وی باشد. چارت تحلیل وهمی وی می تواند به این صورت در قالب این گفته ترسیم گردد : " پرونده امام زمان را بسته اند ......پرونده مرا بسته اند ..... پرونده مرا بسته اند تا مرا مجازات کنند .....  قصد مجازات مرا دارند ....من از مجازات می ترسم .." با توجه به شرایط فعلی که معاونان و بسیاری از همکاران وی در زندان می باشند این ترس در قالب این جمله فرافکنی اضطراب ناشی از دلهره مورد مجازات قرار گرفتن است. اینکه تنها عکس او را کم دارند نیز تاکید وسواسگونه وی بر نزدیک بودن زمان وقوع مجازات  و دستگیری است.

4-    آنها می‌دانند که تنها خطر مبنایی و اساسی برای امپراتوری چندصدساله آنها امام عصر (عج) است.
     با کلی گویی و فقدان هرگونه مدرکی ذهن ما را به سوی وهمی بودن این جمله سوق می دهد. ما درفضای مبتنی بر واقعیت با استناد به مدارک و شواهد و بر اساس اصول متقن و مسلم سخن می گوییم و هر گونه نا همسانی با چنین شرایطی را به وهم منسوب می سازیم. بر اساس عقاید شیعه هر گونه ادعایی از سوی افراد دال برارتباط با امام زمان باید به تایید علمای دین رسیده و از سوی آنان اعلام شود اما در سخنان احمدی نژاد خبری از این افراد نیست و فقط وی از هویت این افراد مطلع است و حتی از بازجویی شدن آنها نیز مطلع است. اما احساس این خطر از سوی وی می تواند به احساسی تلخ و ناگوار از خطری باشد که در نبردی دردناک وسخت در دنیای درون وی ساختار ایگوی وی را مورد حمله قرار داده است و تزلزل در یکپارچگی آن را باعث شده است . آیا ایگو یا من یا بخشی از سازمان شخصیتی احمدی نژاد که وظیفه ارتباط او را با واقعیت و جهان بیرون به عهده دارد با احساس خطری دائمی روبرو است که به شکلهای گوناگون و در موقعیتهای اضطراب آور پالسهای احساس خطر از خود ساطع می کند و او را در سطحی عمیق از کاربرد مکانیسمهای دفاعی وارد می سازد به نحوی که تفسیر وی را از واقعیت مخدوش می سازد؟

5- "   ظاهرا آنها می‌خواهند بیایند منطقه را بگیرند و حوادث را مدیریت کنند.  "
  آنها معلوم نیست باز چه کسانی هستند. کلیت و ابهام این جمله بدون هیچگونه کمکی به شنونده برای واضح سازی و شفافیت و بدون ارتباط با موضوع قبلی و اینکه چرا قصد گرفتن منطقه را دارند و پرش به این مسئله بصورت ناگهانی می تواند یک خط وهمی دیگر را برای ما فاش سازد. این جمله با علم به ابهام در آن می تواند در زمره فرافکنی دیگری از بیشمار فرافکنیهای وی باشد که در پس آن  نوعی سرپوش گذاشتن بر احساس اضطراب و دلهره دائمی باشد که در تمام زندگی وی را رنج می داده است و ریشه در گذشته و خانواده و کودکی وی دارد. در فرآیند تحلیل  ابتدا موضوع مورد فرافکنی فرد را از غالب کلی آن خارج ساخته و سپس وارد فضای روانی وهمی فرد نموده و به شکل شخصی شده و منطبق با ساختار روانی آسیب دیده فرد مورد آنالیز قرار می دهیم. این جمله در چارت وهمی به شکل زیر قابل تحلیل می باشد :  "  آنها  می خواهند بیایند منطقه را بگیرند ......آنها دشمنان هستند که می خواهند منطقه را بگیرند و به آن آسیب وارد سازند .... آنها دشمنان من هستند که قصد گرفتن من را دارند .....می خواهند من را بگیرند."
مدیریت حوادث در قالب ذهنی و ناخودآگاه و در ساختار پیچیده روانی و هیجانی وی بار هیجانی و معنایی عمیقی دارد. عبارت مدیریت جهانی را بارها در گفتار وی شنیده ایم. مدیریت شکل تحریف شده رهبری است . اوج تسلط و قدرت در نگاه وی نه رهبری و مدیریت یک کشور بلکه جهان است. وهم حد و مرزی ندارد. دنیای اوهام انسانها نامتناهی و نامحدود است و در خود ظرفیت هر تناقضی را دارد و می توان سیاه را سفید و سفید را سیاه نشان داد بی آنکه خللی در کیفیت و محتوا صورت پذیرد. یک کودک خردسال در آغوش مادر می تواند او را نشان بدهد و نام او را به زبان آورد و او دهها متر دورتر در درون اتومبیل در خیابانی در نیویورک صدای آن کودک را می شنود و سپس آن را مدرکی دال بر حقانیت خود به حساب می آورد. مدیریت حوادث و مدیریت جهان ریشه در یک وهم دارد و آن وهم تسلط و کنترل وسواسگونه بر همه چیز در فضای نه واقعی بلکه در فضایی تحریف شده  است. رسیدن به مرحله ای از قدرت که در آن بصورتی خداگونه بر همه چیز تسلط یافت و تغییر با اشاره انگشتی صورت پذیرد. میلیاردها دلار پول را می توان با امضایی به باد داد بی آنکه حتی لحظه ای به عواقب و اثرات آن عمل اندیشید. در سایه این قدرت وهمی می توان عقل جمعی را چون دستمال حیض به زباله دان افکند و حتی سر سوزنی دغدغه عوارض آتی آن را به ذهن خطور نداد. در پس این قدرت ماورایی که نقابی از بزرگمنشی وهم آلود است می تواند به احساس حقارت بنیادینی رسید که موتورهای برزگمنشی را در فرد روشن ساخته و تصویری دگرگونه و وارونه از خود به نمایش می گذارد. این رازی است که در مواجهه با بزرگمنشی افراد در فضای روانکاوانه هر درمانگری را وسوسه به کشف آن می سازد و آن دسترسی به عوامل ایجاد کننده این احساس حقارت بنیادین در فرد در دوران زندگی گذشته وی. بهترین منبع برای رسیدن به این واقعیت روانشناسی مطالعه  نظریات آلفرد آدلر می باشد که در یافته ارزشمند خود به لایه های دردناک حقارت بنیادین در پس ظاهر افراد دارای بزرگمنشی اشاره داشته است.  


6-  "   یکی از دوستان ما که انسان فاضلی است، می‌گفت و البته احتمال می‌داد که چه‌بسا حکومت شیطان تصمیم گرفته است خودش جریان سفیایی را راه بیندازد تا دست خودش باشد و البته ایشان این را هم اضافه کرد که خداوند هم نقشه دارد و همه در نقشه خدا هستند و چه‌بسا خداوند آن سناریو را نوشته تا به دست اینها اجرا شود.  "

هر که با من است و مرا تایید می کند دوست من است و آن کس که به تحقیر من می پردازد دشمن من است. مسلم است که همه فاضلان از دوستان به حساب می آیند و سفیانی ها یعنی کسانی که مرا نپذیرفته اند دشمن من و خدا به حساب می آیند. با پالایش اوهام قدرتمند و ریشه دار این جملات می توان به عمق معنایی آنها و ارزش تحلیلی آنها پی برد. در دنیای وهم همه می توانند یکی باشند و یکی می تواند همه باشد. من و دوستان فاضل و خدا یکی به حساب می آییم و سفیانی و حکومت شیطان و تمامی دشمنان نیز یکی به حساب می آیند. جالبترین بخش این جملات انتساب همه سناریوها به خداوند است که به معنای ما می باشد و اینکه ما از همه زیرکتر و داناتر هستیم و بر تمامی سناریوهایی که برای ما طراحی کرده اند مسلطیم و حتی دایره توانایی ما به آن اندازه وسیع و گسترده است که آنها را به میل خود می چرخانیم و حتی سفیانی نیز در راستای منافع ما گام بر میدارد. لازم به توضیح این نکته است که پالایش اوهام به حذف ارتباطات زاید گفته ها انجامیده و با ترکیب مواد باقیمانده با وضعیت واقعی فرد می توانیم به تحلیل مطالب باقیمانده و خالص تخلیه شده از سازمان تغییر یافته ذهنی وی مبادرت نماییم. 
 "   چه‌بسا حکومت شیطان تصمیم گرفته است خودش جریان سفیایی را راه بیندازد تا دست خودش باشد " حکومت شیطان همانند سایر قدرتهای وهمی ذهنی وی مبهم است و جایگاه خاصی در دنیای کنونی ندارد. عده ای به اشتباه امریکا را مخاطب وی فرض می کنند اما با توجه به محتویات  ناخودآگاهی او کلیت بیشتری را در ذهن وی متبادر می کند که همان کلیه نیروهای شر موجود در دنیای وهمی او است که در واقعیت جایگاهی را نمی توان برای آنها متصور شد. گفتیم که در مقابل شیطان که الگوی و جایگزین ناخودآگاه  دشمنان وی هستند خود وی قرار دارد که خداوند هم بخشی از دوستان وی به حساب می آید که در قدرت با وی شریک شده است و یا حتی با تفسیری دقیقتر وی صاحب قدرتی خدایی است که می تواند آینده را به همگان بشارت دهد و خیر و صلاح و رستگاری همگان در ید اختیار او می باشد. هاله های نور به هنگام سخنرانی وی در سازمان ملل و بهت زدگی همه سران از سخنان نا متعارف او نیز شمه ای از این قدرت خدایی است که وی  در دنیای وارونه و بیمارگونه خود ادراک می کند و البته دیگران قادر به ادراک آن نیستند نیز بخشی از نگاه وهمی وی به خویشتن به حساب می آید. در دنیای او دشمنان واجد دو خصوصیت متناقض اند. از یکسو بسیار قدرتمند و حیله گر و صاحب مکنت هستند که همانند شیطان توانایی نفوذ در اذهان همه را دارا می باشند و می توان برای مدیریت جهان از آنها دعوت کرد که بر سر یک میز با وی بنشینند و از دیگر سو بسیار ضعیفند و ناتوان و در نهایت شکست سختی را تجربه خواهند کرد چرا که قدرت محمود احمدی نژاد هزاران برابر آنان است. از چنین دشمنانی نمی ترسد و بی محابا به جنگ آنان می رود و در سخنان خود به هیچوجه ملاحظه آنان را نمی کند و علنا" در چشمان آنها نگاه می کند و آنها را به باد فحش و ناسزا می گیرد و هولاکاست را با فریاد رسا در پیش چشم جهانیان نفی می کند و اعتقادات خود را اعتقادات تمامی جهانیان می پندارد و سعی می کند با چند کشور ضعیف امریکای لاتین که به او به چشم طعمه ای چرب نگاه می کنند در مقابل دشمنان جبهه ای واحد تشکیل دهد و با ادبیاتی ناشناس آنها را به توحید و همراهی و همدلی دعوت نماید که در چشم واقع بینان جز مضحکه ای سخیف معنای دیگری در آن یافت نمی شد. 

7 -  "  شیطان خیال می‌کند که جریانات را کنترل می‌کند درحالی‌که در حقیقت اراده الهی را حاکم می‌کند. " 
او خود را فراتر از هر قدرتی حتی شیطان می پندارد و ذهن شیطان را نیز می خواند و می داند که در نقشه شیطان چیست و اینکه شیطان با زیرکی قصد کنترل جریانات را دارد اما نه تنها موفق نمی شود که برعکس اراده الهی را حاکم می سازد. سوالات زیادی به ذهن می رسد اما هیچ پاسخی را در دنیای واقعی نمی توان برای این سوالات پیدا نمود و در صورت ورود به آن به گیجی و آشفتگی عمیقی خواهید رسید که جز انگ هذیان نمی توان برای آن معنایی در نظر گرفت. اما اگر مخاطب به فن تحلیل اوهام آشنا باشد می تواند معانی زیادی برای این سخنان بیابد. گفتیم که در عالم اوهام سیاه و سفید می توانند بدون هیچ محدودیتی جای خود را به یکدیگر دهند و سردی و گرمی نیز بدون از دست دادن خاصیت خود با یکدیگر جایگزین گردند بدون اینکه در ساختار فیزیکی و شیمیایی آنها تغییری حاصل گردد. به همین ترتیب خیر و شر می توانند در کنار هم و با هم و جایگزین یکدیگر شوند بدون اینکه تغییر ماهیت داده و یا از کارکرد آنها اندکی کاسته شود. شیطان می تواند کار خدا را انجام دهد و خدا می تواند کار شیطان را انجام دهد. شر با خیر ترکیب می شود و حتی به جای آن می نشیند بدون اینکه کیفیت آن عوض گردد. شیطان در این جمله به حاکم ساختن اراده الهی مشغول است ودر اصل وظایف خداوند را انجام می دهد و در عین حال شیطان نامیده می شود. 
وهم کنترل به عنوان علامتی آشکار در ساختارهای وسواسگونه ذهنی به وفور مورد استفاده قرار می گیرد . شیطان در این جمله خیال می کند که دارد جریانات را کنترل می کند اما این کنترل درذهن احمدی نژاد در حقیقت فرافکنی احساس کنترل وی بر پدیده های اطراف است که با ترکیب وسواسهای فکری و عملی فرم کاملی از تسلط را به نمایش می گذارد. 

8 -   "  معلوم است که اگر بخواهند مسلط شوند باید اسم امام عصر (عج) را از بین ببرند. آقای کلهر می‌گفتند که من جدا معتقدم که اسم داعش را طوری انتخاب کرده‌اند که به شیعه نزدیک باشد. برای ما تفاوت این دو مشخص است، اما برای کسی که در آمریکای‌لاتین این دو کلمه به گوشش می‌خورد خیلی بهم نزدیک است. با برنامه می‌خواهند کاری کنند که دیگر کسی جرئت نکند به دینداری و امام (عج) فکر کند."
کلمات در کنار هم ردیف می شوند اما وقتی قصد ارتباط دادن هر جمله را با جمله بعدی داشته باشید نمی توانید به درک پایدار و با ثباتی از به هم پیوستگی کلمات با یکدیگر دست یابید. هر جمله به شکل جزیره ای مستقل و بدون ارتباط با سایر جزیره ها در قالبی یک بعدی ظاهر می گردد. در این جملات در اولین بخش بین مسلط شدن افراد با هویت نامعلوم و بردن اسم امام عصر ارتباطی وجود ندارد. همینطور بین انتخاب اسم داعش و شباهت آن با شیعه با جمله قبل سنخیتی به چشم نمی خورد یا اینکه با برنامه می خواهند کاری کنند که کسی جرات نکند به دینداری و امام فکر کند و برنامه آنان چیست و اینکه چگونه به این نتیجه رسیده است که در امریکای لاتین تلفظ شیعه وداعش یکی است و نقش فردی به نام کلهر در این تئوری سازیهای عجیب و غریب چیست و اصولا" هدف از این سخنان که تنها بازخورد آن گیجی و آشفتگی و سردرگمی مخاطبان است چه می باشد.
اما معنای این جملات با توجه با کارکردهای آسیب دیده ذهنی ناخودآگاه وی می تواند واجد بار اضطرابی بسیار گسترده ای باشد که با احساس خطر همراه است .وی از طریق فرآیند همانند سازی با افراد قدرتمند که مکانیسم پر مصرف دوران نوجوانی انسانها می باشد و ترکیب آن با جریان بزرگمنشانه وهمی خود در اصل در قدرت امام شریک شده معنای واقعی کلمات این است :" اگر بخواهند مسلط شوند و مرا از بین ببرند باید اسم مرا از بین ببرند..... با برنامه می خواهند کاری بکنند که کسی جرات نکند نام مرا به زبان بیاورد ." احمدی نژاد تمام تلاش خود را می کند که فراموش نشود چون در واقعیت می داند که فراموش شدن معادل نابودی است. او برای حفظ خود نزدیکترین دوستان خود را به قربانگاه فرستاد و از آنها تبری جست تا با آنها غرق نشود. او می داند باید جوابگوی بسیاری از فسادها و آسیبهایی باشد که در طی دوره هشت ساله ریاست جمهوری خود بر این کشور وارد ساخته است و برای دهها سال رشد این مملکت را مختل نموده است  و حتی چند بار احضار خود را به دادگاه با بی توجهی نادیده انگاشته ولی سرنوشت محتوم وی محاکمه و محکومیت سختی خواهد بود بنابر این این جملات دلهره وی را از روز مجازات در قالبی ناخودآگاه و تغییر یافته نشان می دهد.  



                                                               

هیچ نظری موجود نیست: