۱۳۹۱ مرداد ۱۶, دوشنبه

صدای پای جنگ : روانکاوی تکنیکهای جنگ روانی امریکا با ایران

           بوی جنگ به مشام می رسد.نفیر موشکهای تام هاوک را از الان می توان شنید. اطراف ایران شده است نمایشگاه مدرنترین سلاحهایی که در طول تاریخ ساخته شده است. پیش لرزه جنگ اول ستونهای اقتصاد را می لرزاند بعد دلهای مردمان را . دویدن مضطربانه مردم بدنبال مرغ با نگاههای ملتمسانه اشان را همگان در دنیا دیدند. غربیان با سردی پراگماتیک خود راهی را می روند که برای صد سال آینده اشان ترسیم کرده اند. برای آنان شیطان زرد رقیبی است که دور یا نزدیک باید به مصافش روند و ضعیفش سازند. دنیای آینده دنیای انرژی و منابع است که بقای هر قدرتی را تعیین می سازد و در این غوغای جهانی اسباب بازی اتمی ایرانی را بهانه ساخته اند بلکه از میانبر به مقصد زودتر نائل شوند.در این طرف تجربه جنگ با صدام را برای مبارزه با غرب کافی می دانند و می خواهند حماسه ای خلق کنند و پوزه حریف جانانه بر خاک مالند اما نیک آشکار است که آن جنگ هم بخشی از بازی ای بود که غرب اکنون به ادامه اش اهتمام ورزیده است.
           مهمترین تکنیکهای جنگ روانی امریکا که تاکنون برای تدارک مادر جنگها استفاده شده است به شرح زیر می باشد:
           الف : تکنیک حساسیت زدایی تدریجی : این شیوه که از روشهای رفتار درمانی می باشد برای آماده سازی فرد برای مواجهه با موقعیتهای نامطلوب و ترسناک و اضطراب زا مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش بتدریج محرک ناخوشایند از ضعیف به شدید به فرد ارائه می شود تا سیستم روانی و ذهنی وی با خوگیری تدریجی با موقعیت جدید رفتاری تازه از خود نشان دهد. همزمان با شروع مذاکرات اتمی در پنج سال پیش این تکنیک کاربرد وسیعی در رسانه های جمعی غرب پیدا کرد و هدف آماده سازی ذهنی جهانیان برای امکان احتمال حمله نظامی به ایران بود. در آخرین نظر سنجی در امریکا بیش از شصت درصد امریکائیان موافق حمله نظامی به ایران می باشند.
           ب : تکنیک ایجاد توهم ایران هراسی : از حدود دو سال پیش عملیات ایران هراسی بصورت جدی در دستور کار بخشهای جنگهای روانی ناتو قرار گرفته است. بر این اساس ترس از ایران و ایرانیان با هجوم تبلیغاتی گسترده در دنیا ترویج یافته و غرب بایدبعنوان نجات دهنده وارد عمل شود. انجام تحریمهای گسترده اقتصادی تنها در سایه بکارگیری چنین تکنیکی امکان پذیر است .قرار دادن ایران در محور شرارت توسط جرج بوش استارت این تکنیک بود.
           ج : تکنیک ایجاد توهم شکست ناپذیری ایران : این روش از پنهانی ترین روشهایی است که اکنون بیشترین کاربرد را دارد. بر اساس این شیوه پالسهایی از طرف غرب به صاحبان قدرت در ایران فرستاده می شود که از رویایی رویی با ایران واهمه و هراس دارند و خواهان راههای فرعی برای حل معضل موجود می باشند. گاهی با انتشار مقالاتی از توانایی اغراق آمیز ایرانیان در مقابله با غرب و شکست اجتناب ناپذیر در صورت حمله به ایران چنین القا می شود که حریف ایرانی می تواند به راحتی با ماشین جنگی غرب روبرو شود و پیروز معرکه گردد. بلایی که با این تکنیک بر سر صدام آوردند چنان موثر بود که صدام حتی حضور امریکائیان را تا آخرین لحظات در بغداد باور نداشت چرا که خود را پیروز بی چون و چرای نبرد می پنداشت.
           د : تکنیک تحریک به انجام اشتباه : این شیوه بر این تشبیه استوار است که برای بدست آوردن کباب گوشت را به سیخ بکش آتش بقیه کارش را انجام می دهد. در حال حاضر غرب منتظر یک اشتباه از جانب ایران است. شلیک یک موشک اشتباهی یا بستن تنگه هرمز یا هر کلام و عملی که حاکی از نوعی واکنش جنگی باشد می تواند مورد استفاده قرار گیرد. برای رسیدن به این مقصود رفتارهای تحریک آمیز و وادار ساختن طرف مقابل به واکنشی احساسی و هیجانی با استفاده از شیوه های رسانه ای یا عملی با در نظر گرفتن شرایط روانشناختی انجام می شود.
           ه : تکنیک القای ناکافی بودن عملیات غیر جنگی : بر اساس این تکنیک طراحان عملیات جنگی مدام بر اعمال فشارهای بیشتر در جهت رفع خطر دشمن تاکید می نمایند و از بی اثر بودن اقدامات انجام شده صحبت به عمل می آورند. این تکنیک از این لحاظ موثر است که نوعی آمادگی ذهنی در مخاطبان برای عملیات آتی فراهم می سازد و راه را برای عملیات نامحدود باز می کند. دور زدن تحریمها و فروش نفت بصورت مخفیانه و معاملات پنهانی و ارتباطات مالی مخفیانه می تواند بهانه ای باشد برای گسترده تر ساختن میدان نبرد در جبهه های دیگر.