۱۳۸۹ فروردین ۸, یکشنبه

خود ارضائی : تلاقی اوهام ناخودآگاه با هورمونهای جنسی

خود ارضائی یا استمناء یا به عبارت عامیانه اش جلق زدن به خودی خود هیچگونه عوارض جسمی یا روانی ندارد . بیماران زیادی داشته ام که به دلیل تصورات نادرست و افکار بی پایه و اساس و تلقینات افراد نادان و ناآگاه در خصوص خودارضائی خود را به وادی نابودی و بیماری کشانده اند. شایعترین علامت مرضی مربوط به آن احساس گناه شدیدی است که فرد را گاه تا پای افسردگی شدید و خودکشی نیز می کشاند. زمانی می توانیم از خودارضائی بعنوان یک آسیب یاد کنیم که انجام آن روند عادی زندگی فرد را مختل نموده و موجب صدمات جدی به سلامتی وی گردد. یکی از بیمارانم با تشخیص خود ارضائی وسواسگونه روزانه حدود چهل بار دست به اینکار می زد و تقریبا" زندگی وی بشدت مختل شده بود. در پژوهشهایی که با مراجعانم در این زمینه داشته ام چند عامل اصلی ایجاد کننده و یا تشدید کننده خود ارضائی را پیدا نموده ام که در اینجا بدانها اشاره می کنم:
الف - خودارضائی به عنوان یک تسکین دهنده قوی : در موقعیتهای بحرانی و پر استرس انجام خودارضائی می تواند سیستم عصبی را تا حدی دچار آرامش و سستی نماید. در این موارد خودارضائی نقش سپری در مقابل هیجانها را ایفا می نماید.
ب - خودارضائی و مکانیسم جبران : در این موارد فرد عمل خودارضائی را برای جبران کاستیها و کمبودها و بخصوص ناکامیهای عاطفی خود مورد استفاده قرار می دهد.
ج - خود ارضائی و مکانیسم تخلیه روانی : در مواقعی که ساختار روانی فرد قادر به حل یک تعارض و یا واکنش مقابله ای جدی در برابر آن نباشد خود ارضائی می تواند با کارکرد تخلیه ای خود نوعی مکانیسم تخلیه ای ناخودآگاه را فعال سازد که فرد را از رودررویی با موقعیت تعارض آمیز و یا ناخوشایند دور نگه می دارد.
د - خودارضائی در سنین مختلف معانی گوناگونی دارد. در کودکان لذت ناشی از آن می تواند جایگزینی برای کمبود محبت در خانواده باشد . در نوجوانان خودارضائی با هویت یابی مردانگی و یا زنانگی در ارتباط است و از شدت بحران ناشی از بلوغ می کاهد . در بزرگسالان می تواند جایگزینی برای سکس واقعی شود و شخص را از اضطراب و دلهره ناشی از رویارویی با جنس مخالف آسوده می سازد.

۸ نظر:

جعفر گفت...

با سلام خدمت آقای دکتر ابراهیمی
مطلب ارائه شده را بنده نیز به حقیقت قبول دارم چرا که (با عرض معذرت)بنده نیز مدتی به این عمل(استمنا) عادت داشته ام و این نکات را تصدیق می کنم
#دانشجوی سال دوم مهندسی شیمی دانشگاه تبریز #20 ساله
و اما سوال بنده:
من در حدود 4.5 الی 5.5 سال یعنی از اول دبیرستان اینکار را میکردم
اخیرا در یک سایت متوجه شدم که کار از کار گذشته و بنده احتمالا در اینده صاحب فرزند نخواهم شد
این فکر باعث افسردگی /دلتنگی/گوشه نشینی و ... شدید من شده به طوریکه به احتمال90 درصد ترک تحصیل کنم
از ترسم هم نتوانستم به یک متخصص مراجعه کنم
حال آیا این انرژی/به طور کل این همه انرژی تحلیل رفته قابل جبران هست یا نه؟؟؟
بنده امیدوارم که مرا درک کرده و پاسخی برایم ارسال کنید
از صمیم جان منتظرتان هستم

ناشناس گفت...

باسلام واحترام
اگرچه خودارضايي به صورت فراگير ممكن است كه هرفردي درزندگي خودآنرا تجربه كند امابايد قبول كرد وقتي تكرارشود به صورت يك عادت درفرد شكل ميگيرد كه به احتمال زياد تاثير منفي دراراده فردي وحتي سلامت روان فرد ميگذارد. بخصوص اينكه وقتي ازحالت كنترل خارج ميگردد وازطرفي وقتي به عادت تبديل ميشود كنترل آن سخت ميشود وبراساس شواهد بدست آمده حتي درافرادي كه ازدواج كرده اند نيز شايع وگاهي باعث جدايي زندگي مشترك ميگردد وهمانطر كه جنابعالي نيزبه آن اشاره كرده ايدگاهي تبديل به رفتارهاي جبراني ميگردد كه ازنظراينجانب اين رفتاربسيار پرخطر ومشكل سازميتواند باشد چراكه زندگي بدون مشكل نميباشد وهرلحظه ممكن است مادرشرايطي قراربگيريم كه احساسات جنسي به محيط داشته باشيم وقتي كه يك فرد به اين احساسات نتواند پاسخ منطقي بدهد متاسفاه كوتاه ترين مسير را خوداارضايي انتخاب ميكند كه اين كار مشكل ساز ميتواند باشد
دكتر احمدي .مركزمشاوره شريف

ناشناس گفت...

فکر نمی کنم ربطی به بچه در شدن یا نشدن داشته باشد اما ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشد. من افرادی را می شناختم که به این عمل مبادرت داشته اند و حتی برای این کار به دکتر مراجعه کردند و بعد از ازدواج بچه دار هم شده اند.

ناشناس گفت...

دوستان عزیز،

من در مورد خودم عرض می‌کنم. من سالهای زیادی است که خود ارضایی می‌کنم، این مساله هرگز هیچ دخالتی در زندگی‌ من نداشته. من به طور متوسط هفته‌ای ۳ تا ۴ بار سکس دارم و باید اقرار کنم که با اینکه به طور متوسط روزی ۲ بار خود ارضایی می‌کنم، سکس رو بسیار لذتبخش تر از خود ارضایی میدونم. خود ارضایی ظرفیت من رو برای سکس به مراتب بالا میبره. این موضوع رو از طریق آزمایش دریافتم. به مدت ۲ ماه از این کار دست کشیدم و فقط سکس انجام دادم. در این مدت، بیشتر از ۲ بر سکس در کمتر از ۳ ساعت برای من امکان پذیر نبود و هرگز بیش از ۳ بار در روز نمی‌توانستم سکس داشته باشم. باد از اینکه مجددا شروع به خود ارضایی کردم، در ۲ ساعت اول قادر به انجام ۳ بر سکس کامل شدم،و برای مرتبهٔ چهارم ۱ ساعت استراحت نیاز دارم. در طول یک شبانه روز بین ۷ تا ۱۰ بار قادر به انجام سکس هستم و همهٔ اینها رو مدیون خود ارضایی مرتب هستم. تنها تاثیر این موضوع در من کاهش شدید حجم انزال در دفعات آخر هست که اون رو طبیعی میدونم. لازم هست که یاد آوری کنم که این موضوع تاثیر مثبتی در نعوذ داشته، نعوذ را محکمتر و طولانی‌ تر کرده است. در ضمن سال گذشته پس از ۲ روز بدون خود ارضایی آزمایش شمارش اسپرم انجام دادم و نتیجهٔ اون کاملا طبیعی بود (۶۵ میلیون در میلی‌ لیتر). امیدوارم تجربهٔ شخصی‌ من، کمکی‌ کرده باشه.

ناشناس گفت...

دکتر سارا ناصرزاده در بی بی سی می گفت هیچ مقاله ای در مورد ضررهای استمنا نوشته نشده و اعتقاد داشت ضرری ندارد به نظرم بیماران شما مشکلات دیگری هم داشته اند علاوه بر این جامعه آماری شما نمی تواند نماینده تمام افراد خود ارضا باشد.

ناشناس گفت...

متاسفانه به این موضوع (مانند بسیاری از موارد جنسی دیگر که دین برای آن تعیین تکلیف کرده است) در ایران همواره با دیدی غیرعلمی، عوامانه و مذهب زده نگاه شده است و مطالبی که حتی مثلا کارشناسان پزشکی، یا روانشناسان پیرامون این مسئله ارائه می‌دهند تهش به کتب احادیث و باورهای خرافی میرسد! از کور شدن و سوسک شدن گرفته تا بچه دار نشدن و به قول این کارشناسمان هم گاهی خودکشی! آخه شما مثلا کارشناس هستید چطوری وقتی این موضوع به این سادگی رو دارید تحلیل میکنید پای خودکشی رو اول وسط میکشید؟! بدون اینکه بفرمایید چند درصد از کسانی که به این مسئله حتی معتاد هستند تا حالا خودکشی کرده اند. حتی در تحلیل معتادان مواد مخدر هم اول از همه به خودکشی معتادان اشاره نمیکنند! البته همواره تحلیل این موضوع از طرف علمای! ایرانی داخل کشور با این مغالطه آغاز می‌شود که بدون این که ثابت کنند، این کار را یک اشتباه، بزه یا عملی بر ضد سلامتی محسوب میکنند در حالی که در بسیاری از مقالات لاتین برای مفید بودنش دلیل آورده می‌شود نه برعکسش! البته اعتیاد به همه چیز بد است حتی به دین!

پیمان گفت...

در جواب آقای جعفر:
لطفاً به هیچ سایت غیر معتبری در این موارد اطمینان نکنید. بیشترین خرافات و عقاید نادرست در مسایل جنسی مربوط به خودارضایی است که ریشه های بسیار قدیمی در تاریخ نیز دارد. علی ایحال برای اطمینان خود میتوانید به کلینیکی مراجعه کرده و تست باروی Sperm انجام بدهید. بسیار بعید میدونم همچین مطلبی درست باشد.

در مورد عادت به خودارضایی شما را ارجاع میدهم به Wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Masturbation
قسمت Compulsive Masturbation

عادت به خودارضایی وسواس گونه خودش نشانه مسایل اصلی تر و ریشه ای تر است و نه یک عامل مستقل

ناشناس گفت...

http://erooups.com/2009/02/09/guess_the_breast_size_7_pics_nsfw.html